Regularne badania wzroku to tylko jeden z wielu sposobów na poprawę wzroku i zapobieganie urazom lub chorobom, które mogą uszkodzić wzrok. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak poprawić swój wzrok.

1. Dostarczaj organizmowi odpowiednią ilość witamin i menerałów

Witaminy A, C i E, a także cynk mineralny, zawierają przeciwutleniacze, które mogą zapobiegać zwyrodnieniu plamki żółtej . Jest to stan, w którym plamka – część oka, która kontroluje widzenie centralne – pogarsza się.

Źródłem dla tych ważnych składników odżywczych są różnorodne warzywa i owoce, takie jak:

  • marchew
  • czerwona papryka
  • brokuły
  • szpinak
  • truskawki
  • słodki ziemniak
  • cytrusy

Pokarmy bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak łosoś i siemię lniane, są również zalecane dla lepszego zdrowia oczu.

2. Nie zapomnij o karotenoidach

Spożywanie kilku innych składników odżywczych jest również kluczem do poprawy wzroku. Wśród nich są luteina i zeaksantyna, które są karotenoidami, które mają ogromne znaczenie w procesie widzenia. Największa ich ilość znajduje się w marchwi. Można je również znaleźć w zielonych warzywach liściastych, brokułach, cukinii i jajkach.

Można również przyjmować luteinę i zeaksantynę w postaci suplementów. Te karotenoidy pomagają chronić plamkę, poprawiając gęstość pigmentu w tej części oka oraz absorbują ultrafioletowe i niebieskie światło.

Czy marchewka pomaga na wzrok

3. Utrzymuj dobrą kondycję

Tak, ćwiczenia i utrzymanie prawidłowej wagi mogą pomóc Twoim oczom, a nie tylko talii. Cukrzyca typu 2, która występuje częściej u osób z nadwagą lub otyłością, może powodować uszkodzenie drobnych naczyń krwionośnych w oczach.

Ten stan nazywa się retinopatia cukrzycowa. Zbyt dużo cukru krążącego w Twoim krwiobiegu uszkadza delikatne ściany Twoich tętnic. Retinopatia cukrzycowa powoduje, że bardzo małe tętnice w siatkówce — wrażliwa na światło tylna część oka — pękają przez co krew dostaje się do oka, uszkadzając wzrok.

Regularne sprawdzanie poziomu cukru we krwi oraz utrzymywanie dobrej kondycji może obniżyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 i wielu jej powikłań.

4. Kontroluj choroby przewlekłe

Cukrzyca nie jest jedyną chorobą, która może wpływać na Twój wzrok. Inne warunki, takie jak wysokie ciśnienie krwi i stwardnienie rozsiane, mogą wpływać na wzrok. Te stany są związane z przewlekłym stanem zapalnym, który może szkodzić zdrowiu od stóp do głów.

Na przykład zapalenie nerwu wzrokowego może powodować ból, a nawet całkowitą utratę wzroku. Chociaż nie można zapobiec chorobie takiej jak stwardnienie rozsiane, można spróbować radzić sobie z nią za pomocą zdrowych nawyków i leków.

Nadciśnienie można skutecznie leczyć zdrową dla serca dietą, ćwiczeniami i lekami przeciw nadciśnieniowymi.

5. Zacznij nosić okulary przeciwsłoneczne

Okulary przeciwsłoneczne służą nie tylko do fajnego wyglądu. Noszenie okularów przeciwsłonecznych to jeden z najważniejszych kroków, jakie możesz podjąć, jeśli chodzi o poprawę wzroku. 

Okulary przeciwsłoneczne pomagają chronić oczy przed warunkami wpływającymi na uszkodzenia oczu. Należą do nich zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej i skrzydlik — wzrost tkanki nad białą częścią oka. Skrzydlik może prowadzić do astygmatyzmu, co może powodować niewyraźne widzenie.

Noszenie na sobie kapelusza z szerokim rondem może również pomóc chronić oczy przed uszkodzeniami słonecznymi.

6. Korzystaj z okularów ochronnych

Niezależnie od tego, czy grasz w gry, pracujesz w garażu, czy przeprowadzasz eksperyment naukowy w szkole, ważne jest, aby chronić oczy za pomocą odpowiednich okularów.

Wytrzymałe okulary ochronne są niezbędne, jeśli istnieje ryzyko dostania się do oka chemikaliów, ostrych przedmiotów lub materiałów, takich jak wióry drewniane, odłamki metalu, a nawet palca rywala podczas meczu koszykówki.

Wiele okularów ochronnych wykonanych jest z poliwęglanu, który jest około 10 razy twardszy niż inne formy plastiku, dlatego świetnie nadaje się do takich przedmiotów.

Jak poprawić wzrok?

7. Przestrzegaj zasady 20-10-20

Twoje oczy ciężko pracują w ciągu dnia i od czasu do czasu potrzebują przerwy. Obciążenie może być szczególnie intensywne, jeśli pracujesz przy komputerze przez długi czas. Aby złagodzić napięcie, postępuj zgodnie z zasadą 20-10-20.

Oznacza to, że co 20 minut powinieneś przestać wpatrywać się w komputer i patrzeć na coś oddalonego o 10 metrów przez 20 sekund.

8. Rzuć palenie

Wiesz, że palenie szkodzi płucom i sercu, nie wspominając o włosach, skórze, zębach i prawie każdej innej części ciała. Dotyczy to również Twoich oczu. Palenie znacznie zwiększa ryzyko rozwoju zaćmy i związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej .

Na szczęście Twoje oczy, płuca, serce i inne części ciała mogą zacząć regenerować się po latach uszkodzeń spowodowanych przez tytoń w ciągu pierwszych dni od rzucenia palenia. A im dłużej unikasz papierosów, tym bardziej skorzystają Twoje naczynia krwionośne, a stan zapalny w Twoich oczach i reszcie ciała ustąpi.

9. Poznaj historię zdrowia oczu Twojej rodziny

Niektóre choroby oczu są dziedziczne, więc świadomość chorób oczu, które mieli Twoi rodzice lub dziadkowie, może pomóc Ci podjąć środki ostrożności.

Choroby dziedziczne obejmują:

  • jaskrę
  • zwyrodnienie siatkówki
  • zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem
  • zanik wzrokowy

Zrozumienie historii swojej rodziny może pomóc w podjęciu wczesnych środków ostrożności.

Poprawa wzroku

10. Dbaj o czystość rąk i soczewek

Twoje oczy są szczególnie podatne na zarazki i infekcje. Nawet rzeczy, które tylko drażnią Twoje oczy, mogą wpływać na Twój wzrok. Z tych powodów należy zawsze myć ręce przed dotknięciem oczu lub dotknięciem soczewek kontaktowych.

Bardzo ważne jest również mycie rąk i dezynfekcja soczewek kontaktowych zgodnie z instrukcją.

Należy również wymienić soczewki kontaktowe zgodnie z zaleceniami producenta lub lekarza. Zarazki w soczewkach kontaktowych mogą prowadzić do infekcji bakteryjnych oczu.

Najważniejsze!

Możesz nie kojarzyć mycia rąk, jedzenia warzyw lub obserwowania swojej wagi jako kluczowych kroków w kierunku lepszego wzroku, ale wszystkie one odgrywają pewną rolę.

Prowadzenie zdrowszego trybu życia i ochrona oczu przed słońcem i ciałami obcymi nie są w stanie uchronić oczu przed każdą chorobą. Ale wszystkie mogą obniżyć Twoje szanse na wystąpienie problemu, który mógłby pogorszyć Twój wzrok.