Przegląd

Twoje oczy mogą być zmęczone lub podrażnione po intensywnym skupieniu się na czynnościach, takich jak oglądanie ekranu komputera, czytanie książki lub prowadzenie samochodu przez dłuższy czas. Nazywa się to zmęczeniem oczu.

Zmęczenie oczu jest częstym stanem. Staje się to jeszcze częstsze w erze cyfrowej. Zmęczenie oczu spowodowane używaniem urządzeń cyfrowych, takich jak komputery, smartfony i tablety jest lepiej znane jako syndrom widzenia komputerowego lub cyfrowe zmęczenie oczu.

Generalnie przemęczenie oczu można leczyć prostymi, nieinwazyjnymi metodami. Przedłużające się zmęczenie oczu lub podrażnienie oczu mogą być oznaką czegoś poważniejszego i należy je omówić z lekarzem.

Częste przyczyny zmęczenia oczu

Po skupieniu się na jednym konkretnym zadaniu przez dłuższy czas może wystąpić zmęczenie oczu. Niektóre objawy zmęczenia oczu obejmują:

  • Ból głowy
  • Rozmyty obraz
  • Podrażnione lub zaczerwienione oczy

Jedną z największych przyczyn zmęczenia oczu jest codzienne korzystanie z ekranów cyfrowych przez kilka godzin. Rada Wizji podaje, że 87 proc. osób w Stanach Zjednoczonych używa jednego lub więcej urządzeń cyfrowych przez ponad dwie godziny dziennie. A korzystanie z urządzeń cyfrowych nie dotyczy wyłącznie osób dorosłych. Ten sam raport stwierdza, że ​​76,5% amerykańskich dzieci patrzy na ekrany dłużej niż dwie godziny dziennie. Takie dzieci mogą odczuwać skutki zmęczenia oczu lub innych stanów w wyniku ekspozycji tego urządzenia cyfrowego.

Inne częste przyczyny zmęczenia oczu to:

  • skupianie się na jednym zadaniu przez długi czas, takim jak prowadzenie samochodu lub czytanie
  • przebywanie w nieodpowiednio oświetlonym otoczeniu, zbyt ciemnym lub zbyt jasnym
  • uczucie stresu lub zmęczenia
  • pogorszenie widzenia lub problemy z oczami, takie jak suche oczy

Niektóre przyczyny cyfrowego zmęczenia oczu to:

  • utrzymywanie złej postawy podczas oglądania urządzenia cyfrowego
  • rzadsze mruganie
  • trzymanie urządzenia cyfrowego zbyt daleko lub zbyt blisko oczu
  • narażenie na duże ilości niebieskiego światła, które jest światłem powszechnie emitowanym przez urządzenia cyfrowe
  • oglądanie ekranu, który nie ma odpowiednio wyregulowanego oświetlenia

8 wskazówek dotyczących profilaktyki

Jest kilka prostych rzeczy, które możesz zrobić, aby zapobiec zmęczeniu oczu. Niektóre z nich możesz nawet zacząć robić już dziś.

1. Często odwracaj wzrok, czyli zasada 20-10-20

Często zmęczenie oczu występuje, gdy wykonujesz jedną czynność przez zbyt długi czas bez przerwy. Co 20 minut powinieneś skupić się na czymś innym. To, na czym się skupiasz, powinno znajdować się w odległości 10 metrów i powinieneś patrzeć na to przez co najmniej 20 sekund. Jest to znane jako zasada 20-10-20.

Powinieneś nie tylko odwracać wzrok co 20 minut, ale także odwracać się od intensywnej aktywności na kilka godzin w ciągu dnia. Jeśli musisz pracować przy ekranie lub pokonywać długie trasy przez wiele godzin, pamiętaj, aby zrównoważyć tę aktywność z innymi, które wymagają innego wykorzystania oczu. Na przykład, jeśli spędziłeś cały poranek pracując przy komputerze, wybierz się na spacer na zewnątrz w naturalnym świetle podczas przerwy na lunch.

2. Ustaw swój ekran

Upewnij się, że patrzysz na swoje urządzenie cyfrowe z odpowiedniej odległości i we właściwej pozycji. Ekran powinien znajdować się kilka stóp od twoich oczu lub mniej więcej na wyciągnięcie ręki. Powinieneś patrzeć na ekran na wysokości oczu lub nieco poniżej nich. Dotyczy to również przenośnych urządzeń cyfrowych: należy je czytać poniżej poziomu oczu.

Kolejną przydatną wskazówką dla urządzeń cyfrowych jest powiększenie tekstu na ekranie, aby jak najlepiej dopasować go do poziomu komfortu. Prawdopodobnie możesz dostosować rozmiar tekstu w ustawieniach swojego urządzenia.

Use These 5 Tips To Help You And Your Employees Avoid Eye Strain - Small  Business Trends

3. Znajdź odpowiednie światło

Oświetlenie może powodować zmęczenie oczu. W zależności od aktywności może być zbyt ciemna lub zbyt jasna. Światło powinno pochodzić z tyłu, jeśli intensywnie skupiasz się na czymś takim jak czytanie. Przyciemnianie świateł może pomóc zmniejszyć zmęczenie oczu podczas oglądania telewizji.

Upewnij się, że ekrany, które oglądasz, są odpowiednio oświetlone. W razie potrzeby dostosuj jasność. Odblaski mogą przyczyniać się do zmęczenia oczu, więc spróbuj zaciemnić okna lub użyć filtrów, aby zredukować odblaski na urządzeniu cyfrowym.

4. Wielozadaniowość poprawnie

Podczas pracy na komputerze często trzeba korzystać z materiałów drukowanych lub innych materiałów. Na przykład może być konieczne przepisanie formularza lub notatek. Jeśli musisz odwoływać się do dokumentów itp. podczas korzystania z komputera, powinieneś je ustawić tak, aby uniknąć konieczności zbyt częstego poruszania oczami, szyją i głową. Stojak na dokumenty może pomóc w umieszczeniu materiałów między klawiaturą a monitorem, zmniejszając zmęczenie oczu.

5. Użyj kropli do oczu

Intensywna ostrość, szczególnie podczas oglądania ekranu, może skutkować radykalnym zmniejszeniem liczby mrugnięć na minutę. Kiedy mniej mrugasz, twoje oczy mogą się wysuszyć i podrażnić. Możesz rozwiązać ten problem za pomocą kropli do oczu, takich jak sztuczne łzy. Możesz także próbować częściej mrugać podczas korzystania z ekranu, co może zapobiec wystąpieniu objawu.

6. Sprawdź jakość powietrza

Może się okazać, że spędzasz czas w miejscu o złej jakości powietrza. Suche lub zanieczyszczone środowiska oraz miejsca z wentylatorami oraz urządzeniami grzewczymi i chłodzącymi mogą powodować zmęczenie oczu. Może chcesz:

  • popraw powietrze nawilżaczem
  • wyreguluj system ogrzewania i chłodzenia
  • przenieść się w miejsce, w którym nie ma problemów z powietrzem

7. Noś odpowiednie okulary!

Skontaktuj się z lekarzem, aby ustalić, czy potrzebujesz specjalnych okularów, aby zmniejszyć zmęczenie oczu. Możesz nawet potrzebować specjalistycznych soczewek, urządzeń lub terapii oczu do czynności, która powoduje zmęczenie. Niektóre powłoki i odcienie soczewek mogą pomóc twoim oczom. Lub może się okazać, że musisz skrócić czas noszenia soczewek kontaktowych, aby pomóc odpocząć oczom.

8. Skróć czas spędzany na pojedynczej czynności

Prostym sposobem na uniknięcie zmęczenia oczu jest ograniczenie czasu, w którym jesteś wystawiony na pojedynczą czynność, która wymaga intensywnego skupienia. Staraj się spędzać mniej czasu na urządzeniach cyfrowych.

Jak leczy się zmęczenie oczu

W wielu przypadkach zmiany, takie jak te wymienione wcześniej, to wszystko, czego trzeba dokonać, aby leczyć zmęczenie oczu. Jeśli odczuwasz zmęczenie oczu, które jest ciężkie lub trwa długo, porozmawiaj o tym z lekarzem. Możesz potrzebować soczewek korekcyjnych lub może to być objaw poważniejszego stanu.

Kto jest zagrożony przemęczeniem oczu?

Spędzanie dużej ilości czasu na skupionej aktywności naraża Cię na zmęczenie oczu. Możesz mieć zwiększone ryzyko zmęczenia oczu, jeśli pracujesz przy komputerze w ramach swojej pracy. Dzieci, które spędzają dużo czasu na urządzeniach cyfrowych, mogą również odczuwać zmęczenie oczu lub inne dolegliwości, takie jak drażliwość lub problemy z zachowaniem.

Computers, Digital Devices and Eye Strain - American Academy of  Ophthalmology

Powikłania związane z przemęczeniem oczu

Kiedy korzystasz z urządzeń cyfrowych przez dłuższy czas, narażasz się na niebieskie światło, które może być szkodliwe dla oczu na dłuższą metę. Niebieskie światło może powodować:

  • problemy z siatkówką
  • zaćmę
  • zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem
  • zaburzenia snu

Specjalistyczne soczewki mogą zmniejszyć ekspozycję na niebieskie światło.

Perspektywy

Utrzymanie zdrowia oczu jest kluczem do zmniejszenia poważniejszych problemów ze wzrokiem w przyszłości. Powinieneś co roku odwiedzać lekarza, aby sprawdzić swoje oczy, zwłaszcza jeśli doświadczasz częstego lub długotrwałego zmęczenia oczu. Jeśli zauważysz objawy zmęczenia oczu, zastosuj kilka metod, aby zmniejszyć zmęczenie oczu lub całkowicie mu zapobiec. Jeśli okaże się, że te podejścia nie pomagają zmęczeniu oczu, skonsultuj się z lekarzem.