Przegląd

Od wieków ludzie promowali ćwiczenia oczu jako „naturalne” lekarstwo na problemy ze wzrokiem. Jest bardzo mało wiarygodnych dowodów naukowych sugerujących, że ćwiczenia oczu mogą poprawić widzenie. Jednak ćwiczenia mogą pomóc na zmęczenie oczu i poprawić samopoczucie.

Jeśli cierpisz na dolegliwości, takie jak: krótkowzroczność, nadwzroczność (dalekowzroczność) lub astygmatyzm, prawdopodobnie nie odniesiesz korzyści z ćwiczeń oczu. Osoby z najczęstszymi chorobami oczu, w tym zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem, zaćmą i jaskrą, również odniosą niewielkie korzyści z ćwiczeń oczu.

Ćwiczenia oczu prawdopodobnie nie poprawią twojego wzroku, ale mogą pomóc w komforcie oczu, zwłaszcza jeśli twoje oczy są podrażnione w pracy.

Stan znany jako cyfrowe zmęczenie oczu jest powszechny wśród osób pracujących przy komputerze przez cały dzień. Ten stan może powodować:

  • suche oczy
  • zmęczenie oczu
  • rozmazany obraz
  • bóle głowy

Kilka prostych ćwiczeń oczu może pomóc w złagodzeniu objawów cyfrowego zmęczenia oczu.

Jak ćwiczyć oczy

Oto kilka różnych rodzajów ćwiczeń oczu, które możesz wypróbować w zależności od potrzeb.

Zmiana ostrości

To ćwiczenie działa poprzez zmianę twojego skupienia. Należy to zrobić z pozycji siedzącej.

  • Trzymaj palec wskazujący kilka centymetrów od oka.
  • Skoncentruj się na swoim palcu.
  • Powoli odsuń palec od twarzy, utrzymując koncentrację.
  • Oderwij na chwilę wzrok, w dal.
  • Skoncentruj się na wyciągniętym palcu i powoli przyciągnij go z powrotem do oka.
  • Oderwij wzrok i skup się na czymś w oddali.
  • Powtórz trzy razy.
Ćwiczenia oczu

Bliskie i dalekie skupienie

To kolejne ćwiczenie skupiające się. Podobnie jak w przypadku poprzedniego, należy to zrobić z pozycji siedzącej.

  • Trzymaj kciuk około 10 centymetrów od twarzy i skup się na nim przez 15 sekund.
  • Znajdź obiekt oddalony o około 3 do 5 metrów i skup się na nim przez 15 sekund.
  • Skup się na kciuku.
  • Powtórz pięć razy.

Rysowanie ósemki

To ćwiczenie należy wykonywać również w pozycji siedzącej.

  • Wybierz punkt na podłodze około 10 stóp przed tobą i skup się na nim.
  • Śledź oczyma wyimaginowaną ósemkę.
  • Kontynuuj śledzenie przez 30 sekund, a następnie zmień kierunek.

Zasada 20-10-20

Przemęczenie oczu to prawdziwy problem dla wielu osób. Ludzkie oczy nie powinny być przyklejane do jednego przedmiotu przez dłuższy czas. Jeśli pracujesz przy komputerze przez cały dzień, zasada 20-10-20 może pomóc w zapobieganiu cyfrowemu zmęczeniu oczu. Aby wdrożyć tę zasadę, co 20 minut patrz na coś oddalonego o 10 metrów przez 20 sekund.

Co to jest terapia wzroku?

Niektórzy lekarze specjalizują się w dziedzinie leczenia zwanej terapią wzroku. Terapia wzroku może obejmować ćwiczenia oczu, ale tylko w ramach bardziej specjalistycznego programu leczenia wykonywanego pod nadzorem okulisty, optometrysty lub okulisty.

Celem terapii wzroku może być wzmocnienie mięśni oka. Może również pomóc w przekwalifikowaniu słabych zachowań wizualnych lub pomóc w problemach ze śledzeniem wzroku. Stany, które można leczyć terapią wzroku, często dotykające dzieci, a czasem dorosłych, obejmują:

  • niewydolność konwergencji
  • zez 
  • niedowidzenie 
  • dysleksja

Wskazówki dotyczące zdrowia oczu

Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić oprócz ćwiczeń oczu, aby zachować zdrowe oczy.

  • Wykonaj kompleksowe badanie rozszerzonego oka co kilka lat. Zdaj egzamin, nawet jeśli nie zauważyłeś problemów. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że mogą widzieć lepiej dzięki soczewkom korekcyjnym. A wiele poważnych chorób oczu nie ma zauważalnych objawów.
  • Poznaj historię swojej rodziny. Wiele chorób oczu ma podłoże genetyczne.
  • Poznaj swoje ryzyko. Jeśli masz zwiększone ryzyko problemów z oczami, ponieważ masz cukrzycę lub historię chorób oczu w rodzinie, konsultuj się z okulistą co sześć miesięcy do roku
  • Noś okulary przeciwsłoneczne. Chroń oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV dzięki spolaryzowanym okularom przeciwsłonecznym, które blokują zarówno światło UVA, jak i UVB.
  • Jedz zdrowo. Dieta pełna zdrowych tłuszczów i przeciwutleniaczy może pomóc w utrzymaniu zdrowych oczu. I tak, jedz te marchewki! Są doskonałym źródłem witaminy A , która jest ważnym składnikiem odżywczym dla zdrowia oczu.
  • Jeśli potrzebujesz okularów lub soczewek kontaktowych, noś je. Noszenie soczewek korekcyjnych nie osłabi Twoich oczu.
  • Rzuć palenie lub nigdy nie zaczynaj. Palenie jest szkodliwe dla całego ciała, w tym oczu.

Na koniec

Nie ma nauki, która potwierdzałaby twierdzenie, że ćwiczenia oczu poprawiają widzenie ludzi. Możliwe, że ćwiczenia oczu ci nie pomogą, ale też nie mogą zaszkodzić. Ważne jest również, aby regularnie sprawdzać oczy u okulisty. Często potrafią wykryć i leczyć problemy, zanim zaczną się zauważalne objawy.