Przegląd

Prawdopodobnie słyszałeś, jak ktoś mówi: „Jedz marchewki, są dobre dla twoich oczu”. Być może widziałeś również reklamy suplementów diety dla zdrowia oczu. Czy witaminy i minerały mogą korzystnie wpływać na zdrowie oczu i wzrok? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o suplementach i zdrowiu oczu.

Co nauka ma do powiedzenia

Istnieje wiele twierdzeń na temat pozytywnego wpływu suplementów na wzrok i zdrowie oczu, ale bardzo niewiele badań naukowych potwierdza te twierdzenia. Jedynym wyjątkiem są badania chorób oczu związanych z wiekiem (AREDS i AREDS2). Są to duże badania przeprowadzone przez National Eye Institute. Wyniki AREDS 2 wykorzystały to, czego nauczono się z AREDS i poprawiły zalecenia dotyczące suplementów.

Badania koncentrowały się na dwóch stanach, które dotykają miliony ludzi: zwyrodnieniu plamki żółtej związanej z wiekiem (AMD) i zaćmie.

Zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD)

AMD jest główną przyczyną utraty wzroku w Stanach Zjednoczonych. Dotyka ponad 10 milionów ludzi. Jest to związane głównie ze starzeniem się, ale niektóre formy zwyrodnienia plamki dotykają również osoby młodsze.

AMD występuje, gdy w obszarze plamki siatkówki dochodzi do pogorszenia stanu komórek wrażliwych na światło. To jest część oka odpowiedzialna za:

  • rejestrowanie tego, co widzimy i wysyłanie informacji do naszych mózgów
  • widząc drobne szczegóły
  • skupienie

Zaćma

Zaćma to zmętnienie soczewki oka. Może to upośledzać zdolność widzenia na tyle dobrze, aby wykonywać codzienne zadania, az czasem może się pogorszyć.

Zaćma jest niezwykle powszechna, szczególnie wśród osób starszych. W 2010 roku u 24,4 miliona Amerykanów zdiagnozowano zaćmę.

Polecane suplementy

AREDS i AREDS2 przyglądały się skutkom wysokich dawek kilku przeciwutleniaczy przyjmowanych razem przez kilka lat. 

Wyniki

Uczestnicy badania AREDS2 przyjmowali jeden z czterech preparatów, które zostały zidentyfikowane jako potencjalnie korzystne w badaniu AREDS. Każdy uczestnik przyjmował suplement codziennie przez pięć lat.

U uczestników badania ryzyko AMD i poważnej utraty wzroku zmniejszyło się o 25 procent w sześć lat. Tylko u osób z umiarkowanym AMD zauważono poprawę. Suplementy nie były skuteczne u osób w łagodnym lub bardzo zaawansowanym stadium.

Dodatkowo suplementy zastosowane w badaniu nie zapobiegły AMD, ani nie przywróciły wzroku.

Suplementy zawierające luteinę i zeaksantynę przyjmowane jako część preparatu AREDS2 zmniejszały potrzebę operacji zaćmy o 32% u osób, które początkowo miały niski poziom tych karotenoidów w diecie.
Badania były obiecujące i wykazały, że niektóre suplementy mają pewne zalety, ale nie będą miały korzystnego wpływu na wszystko. Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć związek między suplementami, a zdrowiem oczu.

Eye Health: Tips on How to Look After Your Eyes - AAUBlog

Jakie suplementy mogą pomóc mojemu zdrowiu oczu?

Wykazano, że następujące suplementy, w tym przeciwutleniacze znajdujące się w kapsułkach AREDS2, są korzystne dla niektórych osób.

1. Luteina i zeaksantyna

Luteina i zeaksantyna to karotenoidy. Karotenoidy to pigmenty znajdujące się w roślinach i siatkówce. Uzupełnienie tych pigmentów pomaga zwiększyć ich gęstość w siatkówce. Pochłaniają również wysokoenergetyczne światło niebieskie i ultrafioletowe, które może uszkodzić oczy.

2. Cynk

Cynk, występujący również naturalnie w Twoich oczach, jest silnym przeciwutleniaczem, który chroni przed uszkodzeniem komórek. Cynk jest podstawowym minerałem w recepturze AREDS2. Podczas przyjmowania cynku zmniejsza się wchłanianie miedzi. Zaleca się łączenie cynku z suplementami miedzi.

3. Witamina B1 (tiamina)

Witamina B1 jest niezbędna dla zdrowia Twoich oczu. Istnieją dowody na to, że witamina B1 przyjmowana z innymi witaminami może zmniejszać ryzyko zachorowania na zaćmę, ale potrzebne są dalsze badania.

Znana jako jedna z „antystresowych” witamin z grupy B, witamina B1 zmniejsza stan zapalny.

Wstępna Badania wskazują również, że może być skuteczny w leczeniu zapalenia błony naczyniowej oka, stanu zapalnego oka, który może prowadzić do ślepoty.

4. Kwasy tłuszczowe omega-3

Dieta większości Amerykanów nie zawiera wystarczającej ilości kwasów tłuszczowych omega-3, których głównym źródłem są ryby. Fotoreceptory w siatkówce zawierają dużą ilość kwasu tłuszczowego omega-3. Uważa się, że kwas dokozaheksaenowy (DHA), rodzaj kwasu tłuszczowego omega-3, pomaga w rozwoju komórek siatkówki. Uważa się również, że odgrywa rolę w zmniejszaniu stanu zapalnego i pomaganiu komórkom siatkówki i rogówki w gojeniu i regeneracji po uszkodzeniu spowodowanym ekspozycją na światło i starzeniem się.

Liczne badania wskazują, że osoby, które spożywają dużo kwasów tłuszczowych omega-3, DHA i kwasu eikozapentaenowego (EPA), rzadziej chorują na AMD. Niski poziom kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się z zespołem suchego oka i retinopatią, chorobą, która powoduje postępujące uszkodzenie siatkówki. Badania wykazała również, że niemowlęta, których dieta zawiera DHA, rozwijają lepszy wzrok niż niemowlęta, którym nie podano DHA.

5. Witamina C

Kilka dużych badań pokazuje, że witamina C zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych rodzajów zaćmy. Dwa z tych badań wykazały również, że połączenie suplementów witamin C i E zmniejsza ryzyko zaćmy i spowalnia postęp zaćmy.

Potrzebujesz suplementów?

Dieta powinna być zawsze Twoim podstawowym źródłem witamin i minerałów. Jednakże Narodowy Instytut Oka radzi, że niektórych składników nie można uzyskać z samej diety.

Oprócz diety i suplementów istnieje kilka innych rzeczy, które możesz zrobić w domu, aby promować zdrowie oczu:

  • Użyj nawilżacza w domu, jeśli dom jest suchy. Może być konieczne używanie go tylko sezonowo lub przez cały rok, w zależności od klimatu, w którym mieszkasz.
  • Pić dużo wody. Chociaż zalecenia różnią się w zależności od wagi, dorośli powinni pić mniej więcej od 1,5 litra (6 ¼ filiżanek) do 2 litrów (8 1/3 filiżanek) płynów dziennie.
  • Nawilżaj oczy sztucznymi łzami.
  • Regularnie wymieniaj filtry pieca lub klimatyzatora.
  • Unikaj środowisk z zakurzonym lub brudnym powietrzem.
  • Używaj zimnych okładów, ogórków lub zwilżonych i schłodzonych torebek z zieloną lub czarną herbatą na oczy. Niektórzy wolą herbatę z nagietka.

Czy mogę stosować suplementy, aby poprawić zdrowie oczu?

Na twoje oczy i wzrok wpływa wiele czynników, w tym genetyka i wiek. Utrzymanie zdrowego stylu życia i zbilansowana dieta zawierająca pokarmy bogate w przeciwutleniacze może znacząco przyczynić się do zdrowia oczu.

Wskazówki dotyczące zdrowia oczu

Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić zdrowie oczu.

  • Nie pal. Palenie uszkadza naczynia krwionośne w oczach i może prowadzić do zaćmy, zwyrodnienia plamki żółtej i innych problemów ze wzrokiem.
  • Chroń oczy przed światłem ultrafioletowym. Noś okulary przeciwsłoneczne, gdy jesteś na zewnątrz i unikaj patrzenia bezpośrednio w jasne światło.
  • Utrzymuj zdrową wagę i aktywny tryb życia.
  • Po 60 roku życia co roku poddaj się badaniu rozszerzonego oka.
  • Upewnij się, że Twoja dieta zawiera dużo zielonych warzyw liściastych, szpinaku, kukurydzy, pomarańczy, jajek, żółtej marchwi. Te pokarmy zawierają wysoki poziom składników odżywczych, w tym tych znajdujących się w preparacie AREDS2.