Ćwiczenia oczu, zwane również jogą oka, to ruchy, które wzmacniają i poprawiają kondycję mięśni w strukturze oka. Ludzie, którzy praktykują jogę oka, często mają nadzieję na poprawę wzroku, leczenie objawów suchego oka i zmniejszenie zmęczenia oczu.

Nie ma dowodów na poparcie twierdzenia, że ​​joga oka może faktycznie poprawić schorzenia, takie jak astygmatyzm, krótkowzroczność lub dalekowzroczność. Nie odkryto żadnego ćwiczenia, które definitywnie poprawiłoby twój wzrok.

To nie znaczy, że joga oka nie ma sensu. Istnieją pewne dowody na to, że joga oka może faktycznie pomóc w koncentracji oczu i złagodzić objawy zmęczenia oczu.

W tym artykule omówimy, co nauka mówi o jodze oka, a także informacje o ćwiczeniach oczu, które mogą pomóc Twoim oczom lepiej funkcjonować.

Rzekome zalety jogi oka

Badania nad korzyściami jogi oka są niejednoznaczne. Są pewne ćwiczenia, które wydają się pomagać, podczas gdy inne najprawdopodobniej nie działają.

Aby poprawić swój wzrok

Nie ma dowodów sugerujących, że joga oka lub jakiekolwiek ćwiczenia oczu mogą poprawić krótkowzroczność. Badanie z 2012 roku odnośnie technik jogi oka dla osób z astygmatyzmem i błędami refrakcji wykazały niewielką lub żadną poprawę.

Autorzy tego badania uważają, że potrzebne są dalsze badania, aby całkowicie wykluczyć skuteczność jogi oka jako uzupełniającą terapię dla wzroku.

Na jaskrę

Niektórzy twierdzą, że ćwiczenia jogi oka mogą pomóc obniżyć ciśnienie wewnątrzgałkowe w oku (IOP). Jeśli tak, może to spowolnić postęp jaskry, stanu, który niszczy nerw wzrokowy.

Badanie z 2018 roku, które ukazało się w International Journal of Yoga zebrało dowody na to, że joga oka może działać w celu obniżenia IOP. Jak dotąd nie przeprowadzono żadnych badań klinicznych potwierdzających tę teorię.

Dla suchych oczu

Nie ma dowodów sugerujących, że ćwiczenia jogi oka mogą pomóc w objawach przewlekłego suchego oka.

Po operacji zaćmy

Niektórzy twierdzą, że wykonywanie jogi oka po operacji zaćmy może pomóc w odbudowie siły oczu. Nie jest dobrym pomysłem próbowanie tego natychmiast po usunięciu zaćmy .

Twoje oko potrzebuje czasu na wygojenie i dostosowanie się do sztucznej soczewki wprowadzonej podczas operacji zaćmy. Porozmawiaj ze swoim okulistą, zanim podejmiesz jakiekolwiek ćwiczenia oczu lub ogólnie ćwiczenia po operacji zaćmy.

Na cienie pod oczami

Joga oczu najprawdopodobniej nie zwiększy w żaden znaczący sposób przepływu krwi pod oczami i nie pomoże w przypadku cieni pod oczami.

Na zmęczenie oczu

Joga oczu może działać w celu zapobiegania i łagodzenia objawów zmęczenia oczu . W badaniu, w którym 60 studentów pielęgniarstwa, podczas 8 tygodni praktykowało jogę oka zostało udowodnione, że oczy były mniej zmęczone.

Przemęczenie oczu jest związane ze stresem, więc praktyka jogi oka może działać na dwa sposoby: poprzez stymulację mięśni, które poruszają oczami i ich wzmocnienie oraz przez obniżenie poziomu stresu i pomaganie uczniom w utrzymaniu skupienia.

Co mówi nauka

Istnieje więcej badań naukowych wspierających praktykę jogi oka, niż można by się spodziewać. Mimo to potrzeba znacznie więcej badań, aby poprzeć wiele twierdzeń, które wysuwają jej zwolennicy.

Joga oka polega na skupianiu się na przedmiotach zarówno bliskich, jak i odległych. Obejmuje również przesuwanie oczu od lewej, w górę, w prawo i w dół. Te skupiające się ruchy i trening mięśni służą dwóm celom.

Po pierwsze, dążenie do małych, celowych ruchów poprzez jakąkolwiek praktykę jogi uspokaja twoje ciało. Wprowadzanie spokoju do organizmu poprzez zdrowe mechanizmy radzenia sobie ze stresem pomaga leczyć nadciśnienie, które jest związane z jaskrą, bólem głowy i lękiem, co może powodować nasilenie zmęczenia oczu i innych schorzeń optycznych.

Po drugie, ćwiczenie koncentracji może pomóc poprawić reakcję mózgu na sposób, w jaki interpretuje to, co widzisz, nawet jeśli twoje oczy mają tendencję do wysyłania tak zwanych „błędów refrakcji”, które utrudniają rozróżnianie obrazów. Możesz nie widzieć lepiej, ale możesz zwracać większą uwagę na to, co widzisz.

Być może dlatego w jednym badaniu nie można było obiektywnie zmierzyć żadnej poprawy wzroku, ale uczestnicy czuli, że widzą wyraźniej.

W Badaniu z 2013 roku 60 uczestników zauważyło, że proste ćwiczenia oczu poprawiły czas reakcji na to, co widziała grupa badana. Innymi słowy, ćwiczenia oczu pomogły im szybciej zidentyfikować to, na co patrzą.

Ćwiczenia oczu, które działają

Ćwiczenia oczu, w tym joga oczu, mogą pomóc w przemęczeniu oczu i zmniejszeniu stresu. Poczucie mniejszego stresu może pomóc ci lepiej się skoncentrować, więc możesz nie „leczyć się” lub nie poprawiać wzroku, ale możesz lepiej widzieć i rozpoznawać to, co dzieje się wokół ciebie.

Możesz wypróbować te ćwiczenia w dni, kiedy patrzysz na ekran przez kilka godzin, aby sprawdzić, czy pomagają złagodzić dyskomfort. Jeśli nosisz soczewki kontaktowe lub okulary, powinieneś je zdjąć przed wykonaniem tych ćwiczeń.

Przesunięcie ostrości

To ćwiczenie trenuje mięśnie oczu, jednocześnie poprawiając zdolność koncentracji.

  1. Wysuń lewą rękę tak daleko, jak to możliwe i podnieś kciuk do góry.
  2. Usiądź prosto, patrząc prosto przed siebie. Skup wzrok na kciuku.
  3. Powoli przesuwaj ramię w prawo tak daleko, jak to możliwe, z oczami podążającymi za kciukiem.
  4. Cofnij ramię w przeciwnym kierunku, podążając za kciukiem aż do oka, nie poruszając szyją ani podbródkiem.
  5. Powtórz ten ruch kilka razy.

To kolejne ćwiczenie oczu, które może pomóc przy zmęczeniu oczu.

  1. Usiądź prosto na swoim miejscu i weź głęboki oddech.
  2. Powoli spójrz w górę, pozwalając skupić się na górze.
  3. Przewróć obydwoma oczami tak, aby spojrzeć w prawo.
  4. Przewróć obydwoma oczami, aby spojrzeć w dół.
  5. Przewróć obydwoma oczami tak, aby spojrzeć w lewo.
  6. Wróć do patrzenia w sufit, a następnie spójrz przed siebie i weź oddech. Powtórz kilka razy, zanim zmienisz kierunek i przesuniesz oczy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Palming

Możesz zakończyć ćwiczenia oczu kilkoma chwilami palmingu, które mają cię uspokoić i pomóc Ci się skoncentrować.

  1. Potrzyj ręce, aby je rozgrzać.
  2. Połóż obie ręce na oczach, tak jakbyś miał grać w „a kuku”. Oprzyj opuszki palców na czole i nie pozwól, aby dłonie dotykały oczu — powinny być lekko odsunięte od twarzy, a dłonie powinny spoczywać na lub wokół kości policzkowych.
  3. Oddychaj powoli i oczyść umysł. Staraj się nie myśleć o niczym, gdy patrzysz w ciemność swoich rąk.
  4. Powtarzaj przez kilka minut, biorąc głębokie wdechy i wydechy.
YOGA ASANAS TO IMPROVE EYE SIGHT - Chaitanya Wellness Yoga Academy

Wskazówki dotyczące zdrowia oczu

Oprócz wypróbowania jogi oka, istnieje wiele popartych badaniami sposobów na utrzymanie zdrowych oczu.

  1. Regularnie badaj wzrok. Jest to niezbędne do wczesnego wykrywania stanów takich jak zaćma i jaskra. Daje to również możliwość porozmawiania z lekarzem o wszelkich obawach dotyczących wzroku. Po 60 roku życia powinnaś co roku chodzić do okulisty, nawet jeśli nie dostrzegasz problemów ze wzrokiem.
  2. Chroń oczy przed światłem ultrafioletowym, nosząc okulary przeciwsłoneczne.
  3. Jeśli pracujesz przy komputerze lub często korzystasz z ekranów, podsumuj czas spędzony przed ekranem i rób 5-minutowe przerwy co godzinę.
  4. Pij dużo wody, aby nawilżyć oczy (i resztę ciała).
  5. Jedz zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak i jarmuż, a także pomarańcze i marchewki.
  6. Nie pal ani nie używaj e-papierosów i unikaj dymu papierosowego.

Najważniejsze!

Potrzebujemy więcej badań, aby poprzeć wiele twierdzeń, które ludzie wysuwają na temat jogi oka. Istnieją powody, by sądzić, że joga oczu i inne ćwiczenia oczu mogą pomóc w przemęczeniu oczu poprzez zmniejszenie stresu i poprawę skupienia, ale prawda jest taka, że ​​nie mamy zbyt wielu nauk, które by to wspierały.

Jeśli chcesz spróbować jogi oka, ryzyko jest bardzo małe, nie ma minimalnego poziomu sprawności, a w najgorszym przypadku stracisz minutę lub dwie swojego czasu.

Porozmawiaj z lekarzem, jeśli martwisz się pogorszeniem wzroku, suchością oka, zaćmą lub częstym zmęczeniem oczu. Joga oczu i inne ćwiczenia oczu nie są akceptowalną formą leczenia zastępującą poradę medyczną od okulisty.